حکمتیار برای رسیدن به قدرت، خواهان همکاری با آمریکاست

آگاهان سیاسی معتقدند: نقطه ضعف حکمتیار این است که برای کسب قدرت، حاکمیت و قرار گرفتن در راس کشور، نسبت به دشمنان افغانستان تمایل نشان داد و با حضور آمریکا در افغانستان موافقت کرد. اینها دلالت بر این دارد که امنیت و استقلال کشور برایش اهمیتی ندارد.
داکتر علی واحدی، کارشناس مسائل سیاسی فرهنگی کشور و همچنین عضو موسس بنیاد علمی فرهنگی کوثر، پیرامون مسئله "حذف نام حکمتیار از لیست سیاه" به خبرگزاری صلح گفت: حکمتیار جایگاه سیاسی خود را بین افرادش و ملت افغانستان نسبت به سالهای قبل از دست داده است. به همین دلیل بسیاری از افراد گروه حکمتیار به طالبان پیوستند. علت این امر هم این است که حکمتیار به یکباره مواضعش را از تغییر داد. با توجه به اینکه یکی از شروط حزب اسلامی حکمتیار، خروج نیروهای نظامی آمریکا و ناتو از افغانستان بود. او در نهایت از این شرط چشم پوشی می کند و موضعش را تغییر می دهد.
و همچنین با توجه به مشکلات و مسائلی که حکمتیار با دولت مجاهدین و سیاستمداران قبلی حاکم در افغانستان داشته است، حال به جای اینکه در حوزه خدماتی، اجتماعی، استقلال و دفاع از ملت مظلوم افغانستان متمرکز شود، روی مسئله کسب قدرت تمرکز کرد. لذا من فکر می کنم نقش حکمتیار در روند صلح در افغانستان خیلی کم رنگ و بی اثر است.
داکتر واحدی دلیل مخالفت روسیه با حذف نام حکمتیار از لیست سیاه را چنین بیان کرد:
روسیه در ابتدا فکر می کرد حکمتیار بر مواضع قبلی خود پا بر جاست و همانطور که گفته شد حکمتیار مخالف حضور نیروهای ناتو و آمریکا در افغانستان بود، اما کمی بعد دست از این مخالفت برداشت و تحت سیاست آمریکا قرار گرفت.
وی افرود: حکمتیار علنا" با همکاری عربستان سعودی از گروههای تکفیری و داعش حمایت می کند و برای امنیت اسرائیل کاملا هماهنگ با سیاست آنها پیش می رود.
با توجه به رقابتی که آمریکا با چین و روسیه دارد، زمانی که روسیه احساس کرد حکمتیار با سیاست آمریکا هماهنگ شده و در قبال آمریکا تغییر موضع داده است، لذا مخالفت خود را با حذف نام حکمتیار از لیست سیاه ابراز داشت. چون روسیه از افزایش قدرت و نفوذ آمریکا در افغانستان آسیا میانه، نسبت به ایجاد نا امنی درمنطقه احساس نگرانی دارد.
نامبرده علاوه کرد: اکثر زندانیان حزب اسلامی کسانی هستند که با حضور نیروهای خارجی مثل آمریکا و ناتو در افغانستان با دولت مخالفند و به همین خاطر دستگیر و زندانی شده اند که باید آزاد شوند و فرقی نمی کند این افراد از حزب اسلامی باشند و یا دیگر گروه های مخالف حضور نامشروع نظامیان آمریکا و ناتو در افغانستان.
او ابراز داشت: اگر زندانیان حزب اسلامی هم مثل حکمتیار هدفشان را تغییر دهند و بخواهند برای تقویت و نفوذ نیروهای وابسته به نظام سلطه خارجی مثل داعش، در کشور عمل کنند، مطمئنا" در روند صلح و امنیت فعلی کشور خلل ایجاد می کنند.
وی اظهار داشت: متاسفانه نقطه ضعف حکمتیار این بود که برای قدرت طلبی و قرار گرفتن در راس کشور، نسبت به دشمنان افغانستان تمایل نشان داد و با حضور آمریکا در افغانستان موافقت کرد. اینها دلالت بر این دارد که امنیت و استقلال کشور برایش اهمیتی ندارد و مطمئنا" با وجود آمریکا هیچ گاه امنیت در افغانستان امکان پذیر نیست.
داکتر علی واحدی حضور و نقش حکمتیار را در روند مناسب و قانون مدار انتخابات پیش رو، بی تاثیر تلقی کرد و اظهار داشت: متاسفانه  دولت افغانستان دولتی مستقل نیست و نشات گرفته از سیاستهای غرب خصوصا" آمریکا می باشد و حکمتیار هم سعی بر این دارد که منافع آمریکا را در افغانستان مد نظر بگیرد.
وی تاکید کرد: فشار آمریکا بر روی دولت افغانستان سبب شد که دولت، قبل از انجام انتخابات خواهان حذف نام حکمتیار از لیست سیاه شود تا حکمتیار بتواند در انتخابات آینده افغانستان با حمایت آمریکا و ارتجاع منطقه برنده باشد. لذا حضور حکمتیار در کشور نه تنها مفید نیست بلکه ممکن است مشکلاتی بزرگتری را ایجاد کند.


لا تنسى دعمنا بلايك إن أفادك الموضوع و شكرا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.

عن مُميز

تابعنا على الفيسبوك

اتصل بنا

نام

ایمیل *

پیام *

فيديو

تبلیغات شما

Pages - Menu

آخر المشاركات

المشاركات الشائعة

المشاركات الشائعة